Just saying - anonyymit, nettikäyttäytyminen

Ootteko koskaan tulleet ajatelleeks, että ihminen jolla on puhevika, ei voi sille mitään? Ihminen, joka on ylipainonen, saattaa kärsiä parantumattomasta sairaudesta? Ihminen, jota kiusataan, tekis mitä vaan et ei joutuis kokeen sitä? Ihminen, jota sä just eilen haukuit rumaks, tuntee ittensä ny entistä kauheemmaks? 

Mä aloin miettiin eilen kaikennäköstä. En oo joutunu kokeen hirveitten anonyymien ilkeilyjä aikoihin. En oo saanu joka postaukseen monta kymmentä kommenttia isosta nenästä tai rumista hampaista. Oon kyl aina lukenu niistä joidenkin muiden blogeista, just niistä ilkeistä kommenteista, joita bloggaajat julkasee blogeissaan. Oon ollu helpottunu, et oo joutunu kestään jatkuvaa sellasta. Missä ihmeessä menee raja siinä, mitä voi toiselle sanoo, miten sen voi sanoo? Ja ennen kaikkee se, tarviiko kaikkee ees sanoo ääneen? Jos bloggaajalla on sun mielestä rumat hiukset, tarviiks sille mennä ees ystävällisesti sanomaan että niistä ei tykkää? Tarviiko kaikesta löytää jotain vikaa, olla tahallaan ilkee? Jos kommentin on tarkotus aiheuttaa vaan pahaa mieltä naamioituna rakentavaks kritiikiks, onks sellanen oikeesti tarpeellista? Onks siitä sillon pakko mainita?

Mun mielestä raja menee siinä, kun aletaan haukkumaan bloggaajan läheisiä, ystäviä, perheenjäseniä. Bloggaaja tuskin haluaa kuulla kun joku sanoo sen ystävää rumaks, haukkuu poikaystävää ällöttäväks tai arvostelee bloggaajan vanhempien kasvatustapoja. Sain eilen osani tästä, kun mun veljestä tultiin sanoon anonyyminä ihan naurettavia asioita. Mun pikkuveli ei tähän blogiin liity millään lailla, ei oo tehny mun lukijoille mitään. Miks ihmeessä pitää siis silti tulla tuomitseen ihmisiä? Syy mun aikasempaan puolen vuoden anonyymikommenttikieltoon löyty nimenomaan tosta läheisten mollaamisesta. En jaksanu katella postausta postauksen perään, missä sain kommentteja anonyymeiltä siitä että minä ja mun poikaystävä erotaan, ollaan huono pari, mun poikaystävä on kauhee ja mitä kaikkee muuta. Ykskin joka haukkuu mulle tärkeitä ihmisiä, ei ansaitse kyl saada kommenttiaan julki. Kuinka sairas pitää olla, että menee haukkumaan toisen ihmisen läheisiä? Bloggaajan haukkuminenkaan ei oo reilua, mut ootteko kuvitellu et ne muutamassa kuvissa esiintyvät kaverit ja vanhemmat vielä vähemmän ansaitsee saada kommentteja huonosta ihosta tai muusta. Ne ei oo valinnu sitä, ne ei oo odottanu saavansa sellasta palautetta. Jokainen bloggaaja ite kehittää ulkokuorensa, tietää mitä voi julkasta ja mistä ei pidä ottaa itteensä. Mut ne satunnaisesti mukana kuvissa kulkevat läheiset ei oo varautunu siihen.


Oon vaa ajatellu ja pohtinu ihmisten käyttäytymistä niin blogeissa kun muuallakin netissä, mitä pidemmän aikaa oon kattellu tätä touhua. Kaikki vaan unohtaa helposti sen kuka on. Netissä kirjottaessa, voi vaan naamitoitua sen "anonyymin" taakse, eikä kukaan saa tietää mitä sä sanot. Voit haukkua ihmistä jonka tunnet, voit haukkua ihmistä jota et tunne. Voit vaikka haukkua ihmistä kelle oot kateellinen, ihan vaan siks, että kukaan ei saa tietää. Ei se oo ansainnu sitä, ei vaikka uskottelisitkin itelles niin. On niin helppo sanoo et "Iteppä oot valinnu et pidät blogia" tai "ite sä nää kommentit julkaset". Mut edelleen painotan sitä, et kukaan ei valitse ilkeitä kommentteja. Vaikka niitä ei julkasiskaan, ne näkee silti, ne lukee silti. Ne satuttaa silti.

Ite jännitän joka kerta anonyymikommentin saadessani, onks se taas jotain pahaa. Yleensä se ei oo ja anonyymit ansaitseekin multa melkeinpä pelkkää positiivista palautetta. On ihanaa lukee niitä piristäviä kommentteja. Mutkun niitä ei kaikille aina tuu. On inhottavaa, että jotkut anonyymit pilaa kaikkien maineen. Eikö ihmisillä oikeesti oo netissä ollessaan enää mitään rotia ja käytöstapoja? Meetkö sä kadullakin sanomaan täysin tuntemattomalle ihmiselle jotain pahaa esimerksiks sen vaatteista? Tuskinpa, miks siis sanoisit sen saman kenenkään blogissakaan? Oisitte ihmiset ilosia bloggaajista, siitä että joku viittii kirjottaa elämästään nettiin ja jakaa iloja ja suruja muiden kanssa. Koska mitä ilkeemmäks kommenttipuolella menee, sitä vähemmän ketään huvittaa tulla enää postaamaankaan. Ei oo yks eikä kakskaan bloggaajaa lopettanu ainaki väliaikasesti bloggaamisen iha vaa sen takia, että ne ei oo kestäny sitä paskamyrskyä anonyymeiltä. Onks kaikki se haukkuminen oikeesti sen arvosta?

Nettikiusaaminen ja netissä haukkuminen ei koskaan oo oikein. Se on verrattavissa kasvotusten kiusaamiseen, toisen ihmisen sortamiseen. Sitä ei pidä vähätellä, siitä ei pidä vaieta. Anonyyminä haukkuminen oikeesti sortaa ihmisen itsetuntoo. Facebookissa haukkuminen satuttaa, ilkeet kommentit kuviin tuntuu pahalta. Kaikki ei oo niin mustavalkosta, kaikesta ei tarvii puhua, mut ei myöskään vaieta. Jos ihmiset miettis kymmenen sekunttii pidempään mitä ne kirjottaa toiselle, vältyttäs monilta vaikeilta hetkiltä. Vielä joku päivä just sä saatat olla se, jolle sanotaan pahasti netissä, tai se joka kirjottaa toiselle pahasti. Ongelmat ei ratkee noin vaan ja tää kirjotus ei auta ketään. Mut tällä mä autan itteeni, saan purettuu mun mielipidettä nettikäyttäytymisestä, anonyymikommentoinnista ja kaikesta niihin liittyvästä. En haluu koskaan enää joutuu kokeen nettikiusaamista, enkä usko että kukaan täällä tahtoo saada jatkuvasti lokaa niskaan. Jos yhden kerran ees miettis, millon on hyvä jättää sanomatta jotain, voi tietämättään pelastaa jonkun toisen päivän.


23 kommenttia:

  1. mä suoraan sanottuna vihaan anonyymeja ja oon todellaki ihan samaa mieltä sun kanssa! ihanaa, että joku teki tästä postauksen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeeep, ilkeet anonyymit ei tosiaankaa oo kivoja. :s

      Poista
  2. Puhut kyllä niin asiaa. Ja hyvä, että teit tälläisen postauksen. Pistää varmasti monen ihmisen miettimään mitä kirjoittaa ja miten. Ja itsekkin vihaan anonyymejä, joilta tulee huonoa kommenttia. Muistan itsekkin sen, kun laitoin anonyymien mahdollisuuden kommentoida ja mitä kaikki oli kertonut niistä. Ja vielä pahempaa olisi se, että omia läheisiä tultais haukkumaan, niin kuin tekstin kautta ymmärsin, että sulle oltais tultu haukkumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, toivotaan parasta, ettei tää vaa lisää vettä myllyyn! Jännitti kyl kans kauheesti sillon ottaa anonyymikommentointi uudelleen käyttöön, mut hyvin on menny. Läheisten haukkumista en vaa siedä. :d

      Poista
  3. Hyvä teksti, hyvä sä! Oon pohdiskellut ihan samoja asioita niinkun varmaan jokainen bloggaaja. Sen alemmaksi on vaikee vajota, että kasvottomana laukoo naurettavuuksia toisen ihmisen ulkonäöstä, läheisistä tai elämästä ylipäätään. Kaikista ei tarvi pitää, mutta mikä on silloin se syy palata lukemaan kyseistä blogia uudestaan? :-) Luulen, että omasta itsetunnosta löytyy vikaa. Loisto blogi ja nätti tyttö, loistava teksti <3

    VastaaPoista
  4. Hyvä postaus ja pelkkää asiaa! Miten joku kehtaa tulla nimettömästi kommentoimaan jotain tollasta? -.-'

    VastaaPoista
  5. Hyvä teksti! Tässä oli asiaa ja oon samaa mieltä kyl kaikesta. Osasit pukea ton kaiken vaan niin hyvin sanoiks. Ei lisättävää :)

    VastaaPoista
  6. Kiitos, että teitä tän postauksen. Tiivistit kaiken, mitä mäkin oisin sanonu niin tähän postaukseen. Kiitos oikeesti tuhannesti :)

    VastaaPoista
  7. Ite en vaan jotenkin uskalla ees positiivisia kommentteja laittaa omalla nimellä... oon aina anonyymi, ja siks ärsyttää, että se on nykyään niin negatiivinen juttu ilkeiden anojen takia:/

    mun mielestä sun veljes on söpö! ja asiateksitä kirjotat, you go girl!

    VastaaPoista
  8. Aivan upeeta tekstii! :-)

    VastaaPoista
  9. tää oli loistava teksti! mulle ei oo viä tullu ilkeitä anoja mutta toisaalta mun blogi on vielä suhteessa suhun aika pieni.. ja noi kuvat kans oli tosi hyvii! piristän sua viä, hyvää kesää :)

    VastaaPoista
  10. oon miettiny ihan samaa, että miten niiden tarvitsee aina ettimällä etsiä jotain ilkeetä? ja ilmottaa jokasista pienistäkin virheistä.. ja välillä tulee vielä niin loukkaavia kommentteja että huhhuh! mutta mahtava teksti! :)

    VastaaPoista
  11. Loistava teksti! Tosi tärkeätä, mitä kaikkien pitäisi tietää! (:

    VastaaPoista
  12. Todella hyvä teksti - samaa mieltä sun kanssa!

    VastaaPoista
  13. En yleensä kommentoi blogeihin, mut ny oli pakko tul. Tosi hyvin kirjotettu teksti + sul on ihana blogi. :)
    Oon ihan samaa mieltä sun kans noista anonyymeista, jotka kommentoi suoraan sanottuna täyttä paskaa. Mun mielipide on se, et jos jotain oikeeta kritiikkiä on annettava tulis ees omalla nimellä laittaan sen, eikä anona ja puhu mitä vaa mielee juolahtaa.
    Mun edellises blogis jouduin kokee noita anojen paskamyrskyjä, jotka ei ees pitäny paikkansa. En ite niistä kommenteista niinkään välittäny, mut kyl siin mieleen tuli, et mitä väärää oon tehny? No, en tietääkseni mitää, ku kirjottanu omasta elämästä.
    Sen vaan sanon, et nää kyseiset "paska-anot" on aika täydellisii, jos oikeesti kuluttaa aikaansa siihen, et pahottaa toisten mieltä, haukkuu niitten elämää yms. Vois neki vähä miettii, et ne voi oikeesti pahottaa toisen mielen tosi pahasti.

    VastaaPoista
  14. olipas tää teksti täynnä tärkeetä asiaa ! ihana postaus ja vieläpä ajankohtanen. ikävää että sait ilkeitä kommentteja veljees liittyen :(

    VastaaPoista
  15. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  16. Hyvä Vera! Tosi naurettavaa, että jotkut on tullu mollaamaan Tomppaa.. Ne ei todellakaan tunne tätä ihanaa nuorta miestä :-)

    Ps. Oli kiva nähä siel juhlis! Nähdään pian<3

    VastaaPoista
  17. Aivan älyttömän hyvä teksti! Niin ajankohtainen, asiallinen ja täynnä tärkeää asiaa :)

    VastaaPoista
  18. kirjotat kyl tosi sujuvasti ja oot täysin oikeessa !

    VastaaPoista
  19. Tiedän tunteen. Otin itsekin anokommentoinnin pois, koska kehitysvammaista siskoani haukuttiin sekä minua. En tajua miten joillakkin riittää pokka sellaiseen..

    ★ http://kiiafinland.blogspot.fi/

    VastaaPoista