MITES TÄÄ MUN BLOGI?

Mä en oikeestaan edes tiiä mistä mä alottaisin. Mua ehkä vähän jännittää kirjottaa tästä aiheesta ja julkasta tää. Viimesimmästä postauksesta on melkein _kaks_ kuukautta, niinkun tekin ehkä ootte huomannu. Toi tauko taitaakin olla (melkein) pisin mitä mulla on bloggaamisesta koskaan ollutkaan, ja se on ihan oikeesti tuntunu tosi hyvältä. Vaikka onhan tää koko vuosi ollu melkein yhtä taukoo, pakko se on myöntää.

Mutta kyllä mä muistan ajan kun en joskus voinu kuvitella edes yhtä viikkoa jolloin en olis postannu. Otin kerran koneen mukaan jopa neljän päivän Barcelonan reissulle, ihan vaan siks että halusin päivittää tänne kuulumisia reaaliajassa. Mut pakkohan se on oikeesti ääneen sanoa, että kaukana on ne ajat, enkä koe vieläkään erityisesti kaivanneeni blogin pariin. Tai no tietysti aina toisinaan on tullu sellanen fiilis että "pitäskö..." mut en vaan yksinkertasesti saa koskaan avattua läppärin kantta. On niin paljon helpompaa ottaa Ipad syliin ja avata netflix yhellä napin painalluksella. Ja mitä mä oon blogeja kuitenkin taukoni aikana tullu lukeneeks, monilla tuntuu olevan sama ongelma. Monet vielä puoltoista vuotta sitten aktiiviset blogit on hiljenny, ehkä lopettanu kokonaan. Kommenttikatokin tuntuu olevan nykyään melko yleinen ilmiö blogipiireissä.

178
Kun mä vuonna 2010 alotin ensimmäisen kerran bloggaamaan, saatoin kirjottaa postauksia ilman kuvia. Tai jos laitoin kuvia, ne oli otettu tietokoneen webbikameralla keltasessa valossa. Sillon sitä tuli kirjotettua ihan vaan itelleen, enkä mä edes miettiny lukeeko tätä kukaan. Se sama into ja fiilis pysy kehittyessäkin. Järkkäri tuli mukaan kuvioihin, valokuvausharrastus alko ja muoti rupes kiinnostaan. Mutta edelleen, mä tein tätä kaikkee samalla sydämellä kun bloggausurani alkuaikoina. Muistan kun mun blogi oli ehkä oman vuorensa huipulla vuosina 2012-2013, mulla oli inspiraatioo ja paljon olinkin. Postasin lähes päivittäin, ja jokaisella postauksella oli idea ja merkitys. Niitä ei tarvinnu keksiä väkisin ja kaikki kuvat oli hyviä, ilman lavastusta tai hedelmäviipaleiden asettelua. Missä vaiheessa blogimaailmasta katos tää huolettomuus? Missä vaiheessa musta itestäni tuli niin kriittinen, että jouduin ottamaan jonkun postauksen kuvat kolmeen kertaan, eikä ne päässeet silti koskaan julkaistavaks asti? Millon bloggerin avaaminen alko enemmän ahdistaa kun rentouttaa? Ja ennen kaikkea, mihin hävis se inspiraatio ja palava halu bloggausta kohtaan?

Mua jotenkin ahdistaa edes kattella postauksia 2,5 vuoden tai jopa 3 vuoden takaa. Tuntuu, että jokainen postaus oli aidompi kuin nykyään, jokainen kuva parempi, mä kauniimpi, parempi poseeraan ja jopa parempi kuvaamaan. Mua niin ahdistaa kun tuntuu että koko blogi ja minä itte on menny vaan alaspäin näiden muutaman vuoden aikana. Kun vertaan itteäni vanhaan minään, löydän niin paljon virheitä, asioita mistä en pidä itessäni. Jotenkin tuntuu, että mä en ole enää niin hyvä, ja ettei tää blogi ole enää niin hyvä. Hävettää myöntää, mutta mä oon paininu näitten ajatusten kanssa ainakin puoli vuotta. En päivittäin, en ees viikottain, mutta aina silloin kun blogi tulee mun ajatuksiin, silloin mä mietin miks tää oli joskus niin paljon parempi. Osittain näiden ajatusten takia en oo osannu edes kaivata tätä harrastusta kamalasti. Ehkä myös siks, koska kukaan muukaan ei oo kaivannu. Nykyään uusia blogeja ilmestyy päivittäin ja kilpailu on kovaa. Jos haluaa omalle blogilleen seuraajia pitää olla tosi hyvä, aina vaan parempi ja parempi. Kun joskus avaan jonkun ihan tuoreen blogin, jossa on vaikka vaan kolme postausta, saatan ajatella; "Toikin on jo nyt mua parempi, joten miks jatkaa enää?"

Uusi kansio16
Musta on ehkä vähän surullista, että oikeesti ajattelen tälläsiä asioita. Se että vanhojen postausten lukeminen saa mut kaipaamaan elämää kolme vuotta sitten ja tekee olon kaihoisaks, ei vaan oo hyvä juttu. Blogin pitäs olla paikka joka tuottaa iloa niin kirjottajalleen kuin lukijoillekin. Se ote on kadonnu multa jo ajat sitten, ootte tekin sen varmasti huomannu. Mulla vaan kesti melkein vuoden verran myöntää se, myöntää että mun blogin parhaat vuodet on jo takana päin, ja jos joskus haluan vielä saavuttaa sen ja saavuttaa muita asioita mitä sillosesta elämästäni kaipaan, on asialle oikeesti tehtävä jotain. Mun tekis melkein mieli poistaa kaikki, jokaikinen postaus ja vaihtaa blogin nimikin ja alottaa vaan ihan alusta. Mutta mä en aio tehdä sitä vaikka kuinka toisinaan haluaisin. Kaikki mitä tänne oon kirjottanu, kaikki se kasvu henkisesti ja fyysisesti, kehittyminen kuvaajana, punasen langan ja bloggausinnon kadottaminen, ne kuuluu kaikki tänne, mun blogin historiaan. Ne toimii myös todella korkeana rimana, jonne aion vielä joskus uudestaan ylettää. Jostain on nyt vaan kuitenkin alotettava, ja mä päätin, että se uus alku on nyt.

Haluan päästä pois siitä pinnallisesta bloggaamisesta, kuvien lavastamisesta ja siitä, että mä olen vaan etäinen henkilö joka tätä blogia kirjottaa. Haluan päästä taas lähemmäs lukijoita, saavuttaa sen vuorovaikutuksen kommenteissa, kirjottaa postauksia vaan siks että rakastan tätä hommaa ja haluan. Ja ennenkaikkea, mä haluan lukee vanhoja postauksia hymyillen ja ajatella, että oon kehittyny kaikessa parempaan suuntaan. Haluun pystyä ajatteleen, että vuosi 2015 oli mun blogin huonoin vuosi, mutta sitä seuraavat parempia kun koskaan.

159
Mun blogitauko päätty N-Y-T, ja mä oon niin takas kehissä. En tiedä kauanko siihen menee ja kuinka usein mä postaan, mutta aion löytää sen kadonneen kipinän ja punasen langan. Aion olla taas yhtä ylpee mun blogista tulevaisuudessa, kun olin muutamia vuosia sitten päästessäni Indiedays Inspirationiin, tai tullessani valituks moniin suosikkiblogipostauksiin. Koska mä voin kyllä lopettaa bloggaamisen, mutta näin pitkän ajan jälkeen, bloggaaja ei koskaan lähde musta. Aina jokin tässä hommassa vetää mua puoleensa, enkä mä anna muutamien huonompien blogiaikojen pilata tätä kaikkee mitä oon tällä saavuttanu. Sitä paitsi, eikai kaikki niin huonosti voi olla? Mä teen unelmieni duunia, Aleksin vuoden kestäny armeija loppuu ihan kohta ja me päästään muuttaan yhteen. Paljon on ollu muutoksia elämässä ja paljon sellasia on edessä, joten tehdäänpä nyt muutoksia bloginkin suhteen! Niimpä mä hyppään takas bloggerin raiteille, ja toivon, että tekin löydätte uudestaan tänne lukeen mun juttuja!  

Jos teitä on siellä vielä, ilmottakaa itestänne ja kertokaa mitä te toivotte tältä "uudelta" blogilta ja uudelta multa!

31 kommenttia:

  1. Jee, kiva kun postaat taas :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, ihanaa että mun paluuta on odoteltu! :-) mukava palata postaankin kun tietää, että siellä on vielä joku lukemassa!

      Poista
  2. Ihanaa kun olet palannut, oot yks mun lempparibloggaajista vielä monen vuoden seuraamisen jälkeen! Tosi mukavaa kuulla että aiot käyttää vuorovaikutusta lukijoiden kanssa hyväksesi jatkossa, se tekee lukukokemuksesta entistä paremman :) Muutenkin todella hyvin pohdittu asiasta - voin jokseenkin samaistua sun ajatuksiin.

    Onnea jo etukäteen uuteen yhteiseen kotiin ja tsemppiä bloggausinnon etsintään ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos lämpimästä vastaanotosta ja ihanasta kommentista! ♥ Tälläset kommentit oikeesti ilahduttaa suunnattomasti ja antaa paljon tarmoo entistä parempiin postauksiin. Eiköhän tää tästä taas lähde uuteen lentoon teijän mahtavien lukijoiden avulla! ;-)

      Poista
  3. Jeees ihanaa kuulla susta jälleen! En osaa sanoa vaan mitään, koska tää postaus veti niin sanattomaksi :D. Kunhan sun postaukset on just sun mieleisiä ja pirteitä, niin mä oon messissä!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihan älyttömästi Alina! Muistan, että oot ollu mun blogin vakiokommentoija jo vuosien ajan ja on ihan mahtavaa jos edelleen seurailet. :-) ♥

      Poista
  4. Tsemppiä uuteen alkuun!! Kyllä se siitä. :) Oon seuraillut sun blogia jo pari vuotta ja hävettää myöntää, että en ole tainnut kertaakaan kommentoida mitään. Anyways, sanon sit nyt, että sulla on mahtava blogi ja vaikutat mukavalta tyypiltä ja mun mielestä oot aina vaikuttanut myös aidolta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempeistä, uskon että tää homma lähtee taas rullaamaan!! Etkä kuule varmasti oo ainoa, eiköhän itse kukin oo joskus laiska kommentoimaan. Oon meinaan huomannu ihan saman ilmiön itsessäni, monesti unohtuu kommentoiminen johonkin blogiin vaikka jokaisen postauksen lukiskin! :-D Kiitos ihanasta kommentista. ♥

      Poista
  5. Oon seurannut sun blogia jo varmaan sen pari vuotta ja oot aina yhtä ihana kirjoittaja sekä kuvaaja ♥ tän koko postauksen sanat ja ajatukset oli kuin omasta suusta, tää vuosi on ollut blogin osalta surkea, todella surkea ! Mihin se inspiraatio yhtäkkiä katosi ? Tää postaus kyllä taas herätteli myös itteään oikeasti miettimään niitä aikoja, kun blogin parhaimmat kuvat oli napattu pimeässä huoneessa yhden pöytälampun valossa ja postaus oli tyyliin ' ei mulla nyt muuta ollut kuin että tulin toivottamaan hyvää yötä kaikile' :D se oli oikeasti blogin parasta aikaa. Se vie aikaa mutta mä tiedän, että kun pikkuhiljaa luopuu siitä 'täydellisyyden' kuplasta ja alkaa vain kirjoittamaan kun siltä tuntuu ja kuvaamaan mitä haluaa niin se into bloggaamiseen palaa takaisin ja blogin taso myös omissa silmissä nousee, näin mä yritän ainakin oman blogin suhteen miettiä :)

    Ihana kuulla susta pitkästä aikaa, kirjoittelet kyllä aina kun siltä tuntuu ja edelleen mukana ollaan :) oot kyllä yks parhaista bloggaajista mitä seuraan ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei vitsi, tää sun kommentti veti mut ihan sanattomaks! En ees tiiä miten kiittäisin, piristit todellakin mun päivää! Mä muistan sut vakiokommentoijana ja lukijana jo monen vuoden takaa. Ja siks on ihan mahtavaa, että oot pysyny matkassa jo pitkän aikaa ja pysyt nytkin. :-) ♥ arvostan sitä todella, kiitos!!

      Ja hyvä kuulla, että joku muukin on paininu samojen ajatusten kanssa. Musta siis tuntuu et yleisestikkin blogimaailmaa on kohdannu joku kato ja inspiraationpuute. En siis millään usko meijän olevan ainoita jotka on pitäny taukoo tai pohtinu lopettamista! Tsemppii sullekin kauheesti blogin kans jatkossakin, vielä me saavutetaan se vanha kulta-aika, mutta uudella twistillä, kun vaan tehään vähän töitä sen eteen ja annetaan inspiraation kukkia. ;-)

      Poista
  6. kiva kun oot back! ja noi sun hiukset ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihan älyttömästi, mukavaa että seurailet edelleen! :-) ♥

      Poista
  7. Kiva kun postailet jälleen! :) Tykkään sun blogistas älyttömästi ja hei, mä luen ainakin mielelläni sellasia postauksia, jotka on ei-niin-täydellisiä. Mitä väliä, jos ne omenan viipaleet ei oo täydellisesti aseteltu. Musta on usein jopa mielenkiintosempaa selailla blogien pari vuotta vanhoja postauksia kuin niitä uudempia, sillä niissä vanhoissa on aina sitä jotain, mitä niistä uudemmista ei löydy. :) Mutta hei, tsemppiä jatkolle. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitti paljon, ihanaa kuulla tällästä palautetta, se tsemppaa kauheesti eteenpäin! :-) ja sanoppa muuta! Mä selailen moneissa blogeissa postauksia hyvinkin pitkälle taaksepäin, ne on niin erilaisia ja monesti jopa aidomman oloisia ja vähän uniikimpia kun uudemmat! Pyrin löytään omassakin bloggaamisessa taas jotain sieltä vanhoilta ajoilta ja päästä pois liiallisesta kriittisyydestä ja täydellisyydentavottelusta! ♥

      Poista
  8. Jee! Videopostausta! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, ei taida kyllä ainakaan ihan heti rohkeus riittää semmosiin! :-D katellaan kuitenkin, jätän tän idean hautuun!

      Poista
  9. Mun on pakko myöntää et sillon joskus löysin sun blogin yhden sivun kautta, missä oli bloggaajat -keskustelu, kun itsekkin pidin blogia. Rakastuin sun blogiin, kirjotustyyliin ja tyyliin. Värjäsin jopa blondista tummanruskeeksi ku aattelin "vitsi, tollanen tukka on kiva!" ..no oon taas blondi ja blondissa pysyn, mut haluan sanoa että oot yks mahtavimmista bloggaajista ikinä! Aina bloggerissa katon, onko sulta tullu mitään - itse asiassa, oot niitä harvoja kirjoittajia jonka kirjoituksia jaksan lukea, haha! :D Mutta onnea taipaleelle, sun paluutas oon oottanu <3 Hyvä että elämässäs menee hyvin & että jatkat tätä "harrastusta" ! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei oo todellista, ihana kommentti!! On aina ihana kuulla jos on onnistunu inspiroimaan jotakuta blogillaan, se tuo tosi hyvän fiiliksen. Kiitos siis ihan älyttömästi tästä, oon tosi otettu siitä että jatkat edelleen seurailua ja että oot ottanu mun paluuta. Tämmöset kommentit aina tsemppaa jatkaan hommaa ja kehittyyn eteenpäin. ♥ Sitä paitsi, aina pitää kokeilla kaikkee, oli sit kyse hiusväristä tai vaatteista. ;-) siinä sitä huomaa mikä on itelle se oma juttu, ja mä oon huomannu et mulle punanen hiusväri on koti!

      Poista
  10. Jee, oot palannut! Ihania kuvia tässä postauksessa, tykkään sun hiuksista ihan älyttömästi (-: mahtavaa että oot saanut uuden inspiraation tähän blogiin, oon lukenut tätä jo monta vuotta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos tosi paljon, ihanaa että mua on odoteltu takaisin ja että oot pysyny kelkassa mukana jo vuosia! Lupaan yrittää inspiroida jatkossakin. :-) ♥ Onko mitään erityistä mistä toivosit postausta?

      Poista
  11. Tosi mahtavaa että oot takasin bloggauksen parissa ! Aina kun selailin bloggeria läpi kattoen ketkä on jotain postannut, eikä sun blogia näkynyt siellä joukossa, tuli kieltämättä välillä sellanen no höh fiilis. Nyt levisi jopa hymy huulille kun huomasin että olit laittanut postausta :D Jes, palaan mielenkiinnolla taas seurailemaan sun elämää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, ihana kommentti! ♥ :-) tiiän ton fiiliksen kun oottaa joltain tietyltä bloggaajalta postausta ja sit kun sitä ei tuu, pettyy aina vähän. Ja sit joku kerta kun se onkin postannu, se saattaa olla koko päivän kohokohta! :-D huippua jos oon aiheuttanu sussakin sellasen fiiliksen. ♥

      Poista
  12. Mahtavaa, toivottavasti se punainen lanka löytyy :D! Itse lopetin osittain juuri kuvailemiesi syiden vuoksi yli kahden vuoden bloggaamisen... blogi vain stressasi, en elänyt hetkessä ja vaadin itseltäni enemmän kuin pystyin kiireiden ja käytännön järjestelyjen vuoksi toteuttaa. Mun viimesin lomamatka oli silmiä avaava, kun mun ei tarvinnutkaan ikuistaa joka hetkeä, ja tajusin kuinka paljon bloggaaminen on hallinut elämää, koska aika ei kulu vain varsinaiseen tekemiseen, vaan blogijutut pyörii koko ajan mielessä. Vähemmän kiireisessä elämänvaiheessa saatan kuitenkin palata bloggaamisen pariin, koska antaahan se myös aika paljon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä musta nyt todella vahvasti tuntuu siltä että saan taas uuden otteen tästä blogista ja löydän kadonneen motivaation. Teijän ihanien lukijoitten kommentit on vaan vahvistanu sitä, kuinka suuri kaipuu mulla nyt oikeesti onkaan blogimaailmaan, vaikka ensin ei siltä tuntunu! :-) ja siis mä niiin osaan samaistua tohon. On ollu niin ihanaa ja oikeesti avartavaa tää viimeset pari kuukautta kun ei oo pitäny ottaa kaikesta kuvia. Ei oo tullu elettyä kahvihetkiä kavereiden kanssa linssin läpi ja on voinu vaan olla huolehtimatta siitä että "pitäskö tästäkin ottaa kuva?" Se on ollu tosi tervettä vaihtelua. Mutta oikeessa oot sen suhteen, että tosi paljonhan bloggaus antaa takasinpäinkin, kun muistaa vaan nauttia elämästä muutenkin. Tsemppiä sullekin kiireiseen elämänvaiheeseen, toivottavasti pääset säkin takas blogin pariin kun kiireet helpottaa! :-)

      Poista
  13. Jeee, ihana kuulla että oot back! :) tavallaan voin samaistua tähän tekstiin, ja varmaan kaikki kauemmin bloganneet jollain tasolla. Oon huomannut kans ton saman ilmiön et nykyään se aitous ja sellanen tietynlainen rento fiilis postauksista puuttuu bloggaajilla nykyään kokonaan. En sitte tiiä että mistä asioista johtuu, mutta mä kans kaipaan vanhoja aikoja ku blogipiirit oli pienempiä eikä niitä ollut miljoonia. Tervetuloa takasin, oon jo kerennyt ootellakkin sulta postausta! :)


    www.tiia-valokuvaa.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi paljon Tiia, mä muistan sutkin vakkarikommentoijana jo aikojen takaa, joten on tosi ihana huomata että säkin oot täällä edelleen! :-) ♥ Ja siis ihan totta. Jotain on blogimaailmalle tapahtunu tässä puolentoista vuoden, ehkä kahden sisään, kun musta tuntuu ettei mikään oo enää entisensä. Hyvä jos joku muukin on huomannu saman, niin nää ajatukset ei ehkä oo pelkästään mun pään sisäsiä! Oli ihanaa sillonkun blogeja oli paljon vähemmän, kaikki bloggaajat kommentoi toisilleen eikä blogien välillä ollu suurta tasoeroa tai lukijamäärän eroja. Kaikki oli vaan bloggaajia, mikä oli tosi ihanaa. Täytyy vaan yrittää pysyä kehityksen kelkassa eikä murehtia vanhoja. :-D vaikka vaikeeta se on, ainakin mulle!

      Poista
  14. Ei vitsi, niin hyviä uutisia tälleen tylsään maanantai-iltaan! Edelleen yks ehdoton lemppariblogi, ootan innolla tätä uutta alkua :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos superpaljon, ihan mahtava kuulla että oot ootellu mua takas. :-) Tuun kyllä sellasella ryminällä, että ei jää huomaamatta, haha! No ei vaiskaan, mutta inspis on taas huipussaan. ;-)

      Poista
  15. sun blogi on ollut kyllä yks mun lemppareista pitkään ja oon onnellinen että oot taas takaisin täällä! ♥ oon tykännyt postauksista mitä oot aikaisemmin tehnyt, etenkin asupostauksista! :)
    pakko muuten kysyä, että mitä hiusväriä käytät ja käytätkö jotain tuotetta värin ylläpitoon? toi sun sävy on aivan upea ja pitkäaikaisena kirkkaana punapäänä ois kiva saada semmosta tummaan/liilahtavaan vivahtavaa sävyä, kuten esimerkiksi tuo sinun! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi paljon, kävinkin sun profiilista kurkkaan sun tukkaa ja ihan täykkyhän se on! :-) Voi olla että kuvien hieman "sinertävä" sävy saattaa vääristää väriä, mutta aika tummanpunaset nää on, joissa tosiaan on vähän violetin sävyä. :-) ekan kerran värjäsin punavioletiks kampaajalla pari vuotta sitten, jolloin nää oli enemmän violetit kun punaset. Sen jälkeen oon kuitenkin värjänny mun hiukset lähes poikkeuksetta Loreal Ferian punasella värillä, sävyllä 666. Ja käytän ihan vaan KC:n punasta colormaskia lähes joka pesun yhteydessä, ja annan sen vaikuttaa aika kauan. Tosin, nyt oon miettiny et alkaisin sekottaa siihen lilaa mukana, että sais vähän enemmän violetinsävyä vielä. Se on meinaan tosi makee, joten meillä taitaa olla vähän samantyyliset haaveet! ;-)

      Poista
    2. oi ihanaa kiitos! ♥ oi, hyvältä kuulostaa! hassua että ite käytän tuota tasan samaa väriä ja sävyä omaan tukkaan :D nyt kuitenkin värjäsin 2 sävyä tummemmalla vaihteen vuoksi ja näistä tuli vähän lilahtavat! tykkään! ♥ kiitos vinkeistä ja tottahan tuo ;)

      Poista